Aktuálně k přijímacímu řízení
Aktuální průzkum MF Dnes na vybraných středních školách ukázal, že na novou organizaci přijímacího řízení doplatily kvalitní školy, neboť mají mnohem méně přihlášek ke studiu v prvním kole, než měly v letech minulých. Nejvíce se to dotýká prestižních gymnázií. Naopak obchodní akademie i další střední odborné školy, které se v minulých letech potýkaly s nedostatkem uchazečů, si mnou ruce. Nikdy neměly v prvním kole tolik přihlášek jako letos.
Nebylo by moudré a ani korektní dělat předčasné závěry, ale někde je určitě chyba. Rodičům a jejich dětem se nedivím, chovají se rozumně a nechtějí příliš riskovat. Jejich prostor pro taktizování se zúžil.To, že syn či dcera má ambici studovat na vysoké škole a gymnázium by bylo tou nejlepší průpravou, je z tohoto pohledu druhořadé. A tak ředitelé gymnázií, aby nabrali dostatečný počet studentů, mnohde snižují nároky na kritéria pro přijetí a s průměrem do 1,4, a když to nebude stačit, tak do 1,5, berou všechny, kdo se přihlásí. A asi operativně sáhnou i hlouběji, když to bude potřeba. Nedivme se, peníze jdou za žákem. Je legitimní si klást otázku, kam kráčí tímto směrem naše střední školství? Kde zůstal projekt testování žáků 9. tříd základních škol, jehož výsledky by se použily jako kritérium v přijímacím řízení na střední školu?
Naše škola je asi jednou z mála škol v regionu, která nezměnila za poslední roky kritéria a podmínky přijímacího řízení. Stále platí, že u nás přijímací zkoušky dělají všichni uchazeči. Pouze ti s lepším prospěchem nedělají písemnou část. Z tohoto přístupu nehodláme slevit, neboť v dlouhodobém horizontu se musí vyplatit. Vyplatit škole a hlavně jejím současným i budoucím studentům, byť si to oni a ani jejich rodiče dnes ještě neuvědomují.
Termín druhého kola přijímacích zkoušek jsme vyhlásili v souladu s novým školským zákonem na úterý 3. května 2005. Námi původně navrhovaný termín 20. 4. 2005, který byl fakticky naším původním prvním termínem přijímacích zkoušek, kdyby nenabyl účinnosti nový školský zákon, jsme zrušili.