EKO Gymnázium a Střední odborná škola Multimediálních studií
Jsem rád, že vás, milé čtenáře našich internetových stránek, mohu po kratší prázdninové odmlce opět touto cestou pozdravit a oslovit. Stojíme na počátku nového školního roku 2011/12, který je pro naši školu rokem velmi významným. Z EKO Gymnázia, střední školy, která v Poděbradech úspěšně funguje od roku 1993, se stala nová škola - EKO Gymnázium a Střední odborná škola Multimediálních studií, která je jedinou svého druhu v širokém regionu. Vedle všeobecného vzdělání začínáme poskytovat i velmi sofistikované odborné vzdělání v oblasti multimediální tvorby. Vzdělání na rozhraní nejmodernějších technologií a umění. Oboru, na kterém nemůžete studovat bez úspěšného složení talentových zkoušek, ale můžete proměnit svého koníčka v budoucí vysoce kvalifikovanou a poptávanou profesi. Vezměte si, kdo z dnešní mladé generace si dovede představit život bez chytrého telefonu a jeho aplikací, komunikace se svými vrstevníky na internetových sociálních sítích či pravidelné dávky adrenalinu při počítačových hrách? Kdo se dnes nedívá na televizi, nechodí na koncerty a nečte graficky velmi působivé časopisy? Určitě najdeme výjimky, ale většinu nese proud informačních a komunikačních technologií a médií, které nás na každém kroku obklopují. Studium nového oboru, který vznikl ve spolupráci s Fakultou elektrotechnickou ČVUT Praha, je velkou výzvou pro nové studenty 1. ročníku, aby nebyli jen pasivními konzumenty mediální produkce, ale stali se aktivními hráči na tomto poli. Jeden příklad za všechny: z tzv. „pařiče“ počítačových her se může stát jejich budoucí tvůrce. Pro nás dospělé z bezduchého vysedávání před počítačem se může stát lukrativní zaměstnání, kde „hraní“ je jen soustavné studium konkurenčních výrobků, bez kterého by se vlastní inovace a pokrok nikdy nepodařily. Trochu nadsázky mi jistě prominete.
Samozřejmě, že jsme nezapomněli na gymnaziální studium. I pro příští školní rok máme pro uchazeče připravenou nabídku čtyřletého i víceletého studia, o které budeme včas a detailně informovat. Stále jsme jediným gymnáziem široko daleko, které se dlouhodobě a systematicky věnuje žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Rozpracovaný systém výchovného poradenství, proškolených učitelů a úzké spolupráce s odborníky pomáhá žákům s průměrným až nadprůměrným intelektem překonat překážky a úskalí středoškolského studia, které mají zkomplikované díky svému vrozenému znevýhodnění. V tomto směru nás nemůže odradit ani státní maturita. Jakou v tomto smyslu mají ulehčenou roli tzv. elitní gymnázia, kam se dostanou jen ti nejlepší z nejlepších a kam by se neměl šanci dostat kterýkoliv z našich dyslektiků či dysgrafiků. Že vyhrávají v pomyslném žebříčku? Byla by ostuda, aby ne! Kdo je schopen na druhé straně změřit konkrétní přidanou hodnotu té které školy, která má mnohem větší vypovídací schopnost o tom, co se ve škole děje a zdali se jedná o dobrou školu nebo špatnou? Zatím bohužel nikdo. Takže zjednodušené posuzování škol jen na základě výsledků státních maturit je velmi nekvalifikovaným pohledem na pedagogickou práci, o to tristnějším, že směřuje z resortního ministerstva.
Jsme opět na startu. Čeká nás dlouhá 12 měsíční plavba. Na lodi se drhnou paluby, z historie poučená posádka je dobře připravena a těší se na pasažéry, kteří mohou nastupovat. Dobrý vítr a krásnou plavbu za novými cíli…
Zbyněk Lukavec
1. 9. 2011