Krásné dny ve školním roce 2012/13

Prázdniny utekly jako voda, nastal čas opět zasednout do školních lavic a přistoupit k učitelským katedrám. Další etapa vzdělávání a výchovy dnešní mladé generace na základních a středních školách právě odstartovala. Je oprávněné se ptát, jaká bude a co přinese všem zainteresovaným žákům i učitelům (nového). Napsal jsem „nového“ a dal jsem to raději do závorky. Proč? Potřebuje naše školství pořád něco nového? Neměli bychom se naopak vrátit k některým tradičním postupům a metodám, kdy naše děti slavily ve srovnání se svými vrstevníky v zahraničí z hlediska porovnávání znalostí a dovedností úspěch a nebyly jako dnes v průměru či podprůměru? Musí se kantoři o prázdninách dávat dohromady a sepisovat „desatero“, aby vyzvali politiky k záchraně českého školství? Nedávno jsem položil v diskuzi s kolegy otázku, co za posledních 20 let z těch nepřeberných novinek v řízení a organizování školství bylo opravdovým přínosem pro ty, kterých se to nejvíce týká, tj. pro žáky a jejich kantory? S výzvou, abychom hledali nezaujaté odpovědi, stejně nikdo nebyl schopen říci, z jakých změn měl opravdu radost, protože mu pomohly v již tak nelehké učitelské práci. Většina změn vedla k prohlubování byrokracie a zmatkům, které vše provázely. Zářným příkladem je státní maturita.
Máme nového pana ministra, který slíbil, že nejenom „zlidští“ maturitu, ale bude intenzivně pracovat i na společenské prestiži učitelského povolání. Kariérní řád a diferencované odměňování učitelů by mohly tomu pomoci. Jen nadprůměrný a dobře motivovaný učitel je zárukou trvale nadprůměrných výsledků jemu svěřených žáků. Nepřímá úměra tu nemůže nikdy fungovat.

Co nového jsme připravili pro vás my?


V době, kdy na mnohých školách se dávají kvůli nedostatku žáků obtížně dohromady úvazky pro učitele, my jsme naše řady rozšířili o nové pedagogy. Mužský rod je použit správně, protože naše škola je široko daleko asi jedinou, kde je více učitelů-mužů než žen. Feministky asi budou úpět, ale ti, co vědí, jak je na školách důležitý „mužský faktor“, stav jistě ocení. Navíc, když do sboru přibyl i rodilý mluvčí ze Španělska.

Připravili jsme pro žáky dvě z gruntu nové učebny, výtvarný a multimediální ateliér, pro potřeby výuky především umělecko-průmyslového oboru multimediální tvorba.
Aktualizovali jsme školní vzdělávací programy pro gymnázium i multimediální tvorbu tak, aby odpovídaly aktuálním požadavkům na absolventa dobře uplatnitelného v dalším studiu a potřebám na dynamicky se měnícím trhu práce.
Připravili jsme nové výstupy-vzdělávací programy z realizovaných projektů, které vedou ke zlepšení metod a forem práce učitele s žáky. Mají zatraktivnit výuku a vést žáky k větší samostatnosti nejen při práci s moderními technologiemi včetně e-learningu.
Už se mi tam slovo nové v různých tvarech opakuje dosti často, tak abych to nepřehnal, když jsem na jiném místě „nové“ v podstatě kritizoval.
Neodpustím si ale poslední spojení s tímto přídavným jménem.
Startující „nový“ školní rok je rokem 20. výročí založení naší školy. Z „náctileté“ školy se stala škola „dospělá“, dvacetiletá. V pojetí organizace je to již kus opravdové historie, kterou provází kvalitní a zodpovědná práce vedení i všech pedagogů školy, na kterou se můžete v dnešním složitém světě plně spolehnout.

Zdraví Vás
Zbyněk Lukavec
3. 9. 2012

 

 

Archiv >>

Zpět