Maturity skončily, život jde dál...
Školní rok vrcholí. Proběhly maturitní zkoušky. Čtyřleté studijní úsilí se musí vtěsnat do čtyř, výjimečně pěti patnáctiminutových bloků zkoušky dospělosti z povinných i volitelných předmětů, aby na konci mohl šťastný absolvent konstatovat, že už to má konečně za sebou.
Také letos si ve značné míře volili studenti jako maturitní předměty vedle všeobecně vzdělávacích i ty, které profilují naši školu. Ekologie, ekonomika a technika cestovního ruchu, marketing a management jsou oblíbené, neboť absolventům dávají jistotu, že ukončením studia na naší škole „nemají jenom gymnázium“. Hodí se to především těm, kteří ať už z jakýchkoli důvodů nechtějí nebo nemohou dále studovat, ale využijí to i ti, kteří se již na střední škole rozhodli o svém budoucím studijním zaměření a povolání. Přejme všem úspěšným absolventům hodně sil a štěstí při přijímacích zkouškách na vysoké a vyšší školy.
Bude je čekat ještě hodně práce, aby byli připraveni zvládnout všechna úskalí, která na ně na cestě za dalším studiem budou čekat.
Je jasné, jak to bude vypadat s příštím prvním ročníkem. O sportovní třídu ve čtyřletém studijním cyklu nebyl ze strany uchazečů dostatečný zájem, takže se neotevře. Stejně tak jsme nezaznamenali dostatečný zájem o víceleté gymnázium. Zatímco u prvně jmenované studijní možnosti víme, že je často obtížné skloubit studijní předpoklady a talent pro výkonnostní sport, v druhém případě je odpověď pro nás dosti utajená. Zájemců o osmileté studium je mnohem více než je kapacita víceletých gymnázií. Přesto se na nás rodiče neobracejí v takové míře, abychom otevřeli třídu osmiletého studia v dostatečném počtu žáků. Budeme muset tuto situaci analyzovat a podniknout důležité kroky, aby se o nás i v tomto smyslu vědělo. Většina rodičů a ani dětí neví, že se dá víceleté studium na naší škole také studovat. Věřím, že příspěvek na školné ve výši 500,- Kč měsíčně v primě je spíše symbolickou částkou, než školným v pravém slova smyslu. Uvidíme, jak se nám podaří zpropagovat i tento typ studia.
Letošní přijímací zkoušky v režii nového zákona zvládli mnohem lépe rodiče a jejich děti než celá řada škol. Jak bylo vidět, méně taktizovali a hodně sázeli na jistotu. Některé školy na to doplatily, některé vyzrály. Naše škola měla v prvním kole jen zhruba pětinovou poptávku než tomu bývalo obvykle. Ptáte se proč? Možná i proto, že se snažíme chovat vůči klientům stále stejně, čitelně a slušně. Byli jsme jedna z mála škol, která dělala přijímací zkoušky. Gymnázium bylo, jest a bude výběrovou školou. A tomu musí odpovídat i model přijímacího řízení. Ten si nelze představit minimálně bez prověření obecných studijních předpokladů. Prospěch ze základní školy měl pouze dílčí váhu v kritériích přijímacího řízení na naší škole. Možná, že se celá řada uchazečů zalekla a dala přednost školám stejného typu, kde k přijetí stačil jen prospěch a kde lehký převis poptávky byl již výzvou k otevření další třídy, kam se v podstatě dostali všichni uchazeči. Proklamované SCIO testy v rámci projektu Kvalita byly jen formální součástí, ke které se přihlíželo minimálně nebo vůbec. Jsme přesvědčeni, že tudy cesta nevede, neboť jinak dojde k devalvaci gymnaziálního studia, na kterou v konečném důsledku doplatí všichni, celá společnost.
Nový školský zákon nás při přijímacím řízení formálně neposunul významně dopředu. Ukázal jen, že spousta škol si s jeho dodržováním nelámala moc hlavu, když např. vyhlašovala další kola přijímacího řízení v rozporu s tímto zákonem. Jsem zvědav, jaká opatření a důsledky z toho vyvodí zřizovatel - Středočeský kraj. Nedomýšlím, jaké „mediální sousto“ by to bylo, kdyby takhle postupovaly soukromé školy…
Úspěšný závěr školního roku, krásné prázdniny, hodně klidu a pohody a v září se na vás zase těším.