Od 1.9.2009 s novým školním vzdělávacím programem
Prázdniny utekly mnohým studentům jako voda, někteří se do školy po dvou měsících odpočinku možná už i těší. Co je na EKO Gymnáziu čeká nového? Zásadní změna se dotkne studentů 1. ročníku, kteří se od 1.9.2009 budou učit podle nového školního vzdělávacího programu (ŠVP), který nese název „Škola udržitelného rozvoje“. Na místě je otázka, proč je EKO Gymnázium školou udržitelného rozvoje ? V čem se liší EKO Gymnázium od ostatních gymnázií ? Jsou vzdělávací obsah a výstupy obdobné jako na ostatních gymnáziích?
Pokusím se na tyto otázky o odpovědět. Půjdu od konce.
Náš ŠVP vychází z Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro čtyřletá gymnáziu, který je pro všechny školy tohoto typů závazný. Z toho vyplývá, že základní vzdělávací obsah a požadované výstupy jsou zcela shodné jako u všech ostatních gymnázií, neboť jsou podřízeny především přípravě k dalšímu studiu na vysokých školách různého typu. RVP dává školám větší prostor, aby např. skladbou povinných a volitelných předmětů školu specificky vyprofilovaly tak, že střední škola nabízí jedinečný vzdělávací program, který ostatní školy nemají. A tak tomu je i u naší školy, která od samého začátku měla svým studijním zaměřením blízko k podpoře vzdělávaní pro udržitelný rozvoj. Předpona EKO v názvu školy byla vždy vnímána v rovině nejenom ekologické, jak se nabízí, ale též v rovině ekonomické a sociální, tj. na 3 základních pilířích, na kterých udržitelný rozvoj života na Zemi stojí.
(Pozn.: V souvislosti s udržitelným rozvojem bývá nejčastěji citována věta: „Trvale udržitelný rozvoj je takový způsob rozvoje, který uspokojuje potřeby přítomnosti, aniž by oslaboval možnosti budoucích generací naplňovat jejich vlastní potřeby.“, tj. základem je princip odpovědnosti vůči budoucím generacím).
Co je odlišné oproti učebním plánům ostatních gymnáziím a co bude uchazeče o studium a jejich rodiče především zajímat je rozšířená výuka jazyků. 1. cizí jazyk, obvykle anglický, má navýšenou dotaci v 1. až 3. ročníku o 1 a ve 4. ročníku o 2 vyučovací hodiny, tj. 4 a 5 hodin týdně. 2. cizí jazyk, který studenti vybírají z nabídky německého, španělského, ruského a francouzského jazyka, má navýšenou hodinovou dotaci ve 3. ročníku o 1 a ve 4. ročníku o 2 vyučovací hodiny, tj. po 3 vyučovacích hodinách v 1. a 2. ročníku, 4 a 5 hodinách ve 3. a 4. ročníku. Tato skutečnost by měla vytvořit dostatečný prostor pro získání takové úrovně jazykových znalostí a dovedností, aby mohli studenti skládat uznávané speciální jazykové zkoušky, které by jim měly umožnit i studium na zahraničních vysokých školách.
Posílena je i výuka českého jazyka a literatury, která je doplněna samostatným předmětem rétorika. Ač ne vždy oblíbeným, ale velmi důležitým předmětem je matematika, která se vyučuje ve všech ročnících v rozsahu 3 vyučovacích hodin týdně. Zvlášť postavený předmět logika ve 3. ročníku by měl studentům pomoci zvládat po formální stránce úskalí testů státní maturitní zkoušky i přijímacích testů na vysoké školy.
Všechny povinné předměty přírodovědného i humanitního zaměření budou odučeny v 1. až 3. ročníku. Ve 4. ročníku si studenti volí semináře, které budou odpovídat jejich dalšímu studijnímu, ale i profesnímu zaměření v rozsahu 6 vyučovacích hodin týdně z oblasti přírodovědné a humanitní.
Vedle toho absolvují ve 3. a 4. ročníku v rozsahu 2 vyučovacích hodin týdně kurzy marketingu a managementu nebo ekonomiky a techniky cestovního ruchu, v dnešní době velmi dynamicky se rozvíjejících disciplín, které jim pomohou se zorientovat v dnešním ekonomickém světě a na které mohou navázat v dalším studiu, uplatnit je přímo v zaměstnanecké praxi nebo jako začínající podnikatelé. Výuka je postavena na principech ekonomické udržitelnosti, doplněna konkrétními průběžnými pracemi studentů na podnikatelských záměrech v rámci fiktivních firem. Součástí je i odborná praxe u firem a institucí.
„Ekologickou“ oblast reprezentuje předmět Environmentalistika, který se vyučuje ve stejných ročnících a stejném rozsahu jako předchozí kurzy. Studium tohoto předmětu představuje významný a nezastupitelný předpoklad pro pochopení principů udržitelného rozvoje, jenž patří mezi prioritní zájmy nejen Evropské unie, ale celého světa. Cílem je zvýšení ekologického myšlení lidí a jejich tzv. ekogramotnosti. Environmentalistika je disciplínou interdisciplinární; spolupracuje s dalšími přírodními a společenskými vědami.
Ze všech 3 výše uvedených předmětů lze maturovat. Tím získají absolventi naší školy i částečné odborné vzdělání a důležitou výhodu na trhu práce. Zařazením těchto předmětů škola předchází budoucí vývoj ve vzdělávání, který bude považovat tyto předměty udržitelného rozvoje za součást obecné gramotnosti lidí nejenom se středoškolským, ale i vysokoškolským vzděláním.
Pro technickou podporu studia škola během prázdnin zprovoznila novou počítačovou učebnu se špičkovou technologií, která studentům zajistí komfortní prostředí pro jejich práci v informatice. Pomoc výuce by měla i nově vybavená třída s interaktivní tabulí, která doplní stávající dvě multimediální učebny atraktivní a účelnou didaktickou technikou.
Při studiu na EKO Gymnáziu šlo vždy a půjde i podle nového ŠVP vedle získávání a osvojování si důležitých znalostí a dovedností pro další studium i pro život současně o vytváření pozitivních postojů a uznávání hodnot právě v souladu s odpovědností za současný i budoucí život jedince i celé společnosti v souladu s přírodou na naší nejenom zdroji limitované „matičce“ Zemi. Věřím, že každý rozumně smýšlející člověk tuto skutečnost ocení zvláště v dnešní době, kdy společnost žije především materiálním a konzumním způsobem, kdy se vytrácejí estetické i duchovní rozměry života tolik potřebné pro celkový vyvážený rozvoj mladého člověka.
Krásný a na příjemné zážitky bohatý školní rok 2009/10 přeje
Zbyněk Lukavec
3. 9. 2009