Quo vadis, české školství?
Českému školství chybí jasný a všem srozumitelný systém strategického řízení, který by dovedl odpovědět na triviální otázky, kam školství kráčí a co bude všechno na té cestě k „lepším zítřkům“ potřebovat. Nejenom nám, kteří se ve školství pohybujeme už hodně let (jenom naše škola již oslavuje 20 let své existence), připadá, že začínáme znovu a znovu a nevíme, co si na nás politici vymyslí zítra a jakým nástrahám budeme muset čelit. Moc dobrého a společensky prospěšného se toho u nás v polistopadové éře ve školství z dílny politiků neurodilo. Pokusem současného vedení rezortu školství o rozumný výhled na řešení palčivých otázek ve vzdělávání je dokument Hlavní směry strategie vzdělávací politiky do roku 2020 jako podklad pro veřejnou diskuzi k vlastní Strategii na uvedené období. Z tohoto materiálu mě zaujala hned první priorita:
1. Posílení relevance a prestiže školy a školního vzdělávání
Školy všech druhů od mateřských po vysoké čelí nejen svým specifickým problémům, ale na začátku 21. století se všechny ocitly na významné křižovatce. Vlivem rychlého rozvoje komunikačních technologií a stále snadnějšího sdílení informací i vlivem rozvoje sociálních sítí se zásadně změnily i představy o školním vzdělávání a nároky na něj.
- a také návrh na opatření:
Vymezit a podporovat nezastupitelné funkce škol jako je zajišťování rovného přístupu ke vzdělávání, kompenzace všech druhů znevýhodnění, osobnostní a sociální rozvoj žáků a studentů, výchova ke sdíleným hodnotám lidských práv, svobody a demokracie i roli školy jako místa přímých sociálních kontaktů.
Jsem rád, že ještě než vstoupil materiál do veřejné diskuze a byla koncipována Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, naše škola pochopila a řídí se aktuálními požadavky na školu 21. století. Zavádíme od příštího školního roku gymnaziální studium v 8 letém studijním cyklu, kde je vzdělávací obsah koncipován na základě rychlého rozvoje právě komunikačních technologií a snadnějšího sdílení informací (proto iPad zdarma). Zjednodušeně řečeno, nejmodernější technologie zásadním způsobem ovlivní průběh vyučování, jeho metody a formy práce. Učitel už mj. nebude psát na tabuli to, co se žáci naučí vyhledávat a zpracovávat z jiných (např. internetových) zdrojů.
A výše uvedené opatření ve smyslu zajišťování rovných příležitostí ke vzdělání i znevýhodněným žákům? To děláme po celou dobu existence naší školy tím, že umožňujeme studium na gymnáziu i žákům se specifickými poruchami učení. Vysokým podílem speciálně pedagogické práce se snažíme znevýhodněným žákům pomoci vyrovnat se s nároky středoškolského studia. To jde jen individuálním přístupem ke každému žákovi a úzkou spoluprací s rodinou. Úspěchy v této práci jsou viditelné, neboť většina těchto žáků pokračuje ve vysokoškolském studiu, kde z hlediska hodnocení nehraje dyslexie nebo dysgrafie takovou roli jako na škole střední. Tady např. důležité testování v rámci maturity může být pro některé větším problémem, než si myslíme. V tomto smyslu pochopitelně žák zaznamená horší individuální výsledek, který ve skupině hendikepovaných žáků v konečném důsledku ovlivňují i celkové výsledky školy ve statistikách, kde se nikde nedočtete, že škola poskytuje tento společensky žádoucí druh vzdělávací služby. Na jiných školách s vysokým počtem žáků ve třídách obvykle není na tyto děti čas, což vede k častým deprivacím žáka i celé rodiny s častým efektem předčasné rezignace na zvolenou vzdělávací cestu a traumatu hned na začátku života. Tomu umíme předcházet, jsme jediným gymnáziem tohoto druhu v regionu. Rodiče neznevýhodněných dětí nemusí mít obavy, že by se to projevilo na tempu nebo kvalitě vzdělávání. Většina tzv. kompenzačních cvičení a dalších podpůrných aktivit probíhá mimo rámec základního vyučování.
Máme za sebou talentové zkoušky na studijní obor Multimediální tvorba. Těší nás zájem uchazečů, který byl téměř jednou takový, než jsme mohli uspokojit. Převis poptávky umožňuje klást vyšší nároky na uchazeče, a tím zkvalitňovat skladbu a strukturu budoucích žáků i výuku na střední odborné škole s cílem připravit je k dalšímu studiu na vysokých školách daného zaměření nebo jako profesionály pro praxi.
S přáním krásných a slunečných jarních dní
Zbyněk Lukavec
5. 3. 2013