Vliv nového zákona na přijímací řízení
Než jsme se nadáli, už máme 1.čtvrtletí tohoto školního roku za sebou. Nevlídné podzimní počasí je předzvěstí, že první konfrontace ve školním roce nastává a rodiče se mohou seznámit s výsledky snažení svých ratolestí při schůzkách ve škole. Pro někoho je to setkání příjemnější, pro někoho méně. Studenti jsou vedeni k tomu, že mají pevně ve svých rukách vzdělávací i výchovné výsledky a vědí, že slunce v tváři je mnohem lepší než listopadová nálada rodičů po návštěvě školy. Určitě každý má radost, když se dozví, že se jeho dítěti daří a je úspěšné. Nikdo není potěšen, když vyslechne, že jeho syn či dcera má velké rezervy a nedělá. Realitu musí rodiče znát, neboť zájem školy i zájem rodičů by měl být stejný. Bez účinné spolupráce rodičů a školy nelze dosáhnout kvalitních vzdělávacích výsledků.
Vedení školy uplatňuje vůči rodičům i studentům vztah, který je založen na klientském přístupu. Škola poskytuje definovaný druh vzdělávacích a výchovných služeb a rodiče, potažmo jejich děti, jsou našimi zákazníky. Řeknete si, co je na tom neobvyklého. Já Vám odpovím, že tento princip běžný v obchodním světě je jen zřídka uplatňován ve školství. Zvláště školy, které mají svou pozici na trhu vzdělávacích služeb poměrně neochvějnou a definitivní, si s tímto principem příliš hlavu nelámou.
Co je jeho hlavním znakem? Individuální přístup ke vzdělávacím potřebám každého jedince. Ten se vyžaduje od všech pedagogů školy a je vedením školy pravidelně monitorován a vyhodnocován. I proto se na naší škole mohou vzdělávat žáci, kteří mají např. specifické poruchy učení a na jiných "kamenných" školách stejného typu by na ně neměl nikdo čas. Jsme jedinou střední školou široko daleko, která se této problematice věnuje. Obavy, že tento přístup snižuje náročnost studia, a tím i žádoucí výstupy, jsou neopodstatněné. Formy a metody studia, příjemné a ohleduplné pro klienty se specifickými potřebami, nemají s náročností nic společného. Tu si škola musí udržet, neboť by ve velké konkurenci neobstála.
S rodiči našich studentů udržujeme prostřednictvím třídních učitelů stálý kontakt a nejsou to jenom rodičovské schůzky, kdy přijdou do školy. Vyžadují-li si to okolnosti, je spolupráce rodičů a školy permanentní. A zkušenosti ukazují, že se to vyplácí. Nejednou "ztracené případy" nalezly smysl dalšího studia, možná i života a s odstupem času jsou tito mladí lidé vděční, že studovali právě na naší škole.
Rádi bychom byli nápomocni i rodičům našich budoucích studentů. Jsme si vědomi, že nový školský zákon, který začne platit od 1.ledna 2005, jim značně zkomplikoval situaci. Přijímací řízení, jehož organizaci a průběh zákon vymezuje, rozhodně nevychází vstříc rodičům a jejich dětem. Zužuje jejich manévrovací prostor, je založeno na konfrontačním způsobu buď a nebo a v zásadě pro velkou skupinu zainteresovaných je v konečném důsledku stresující. Málokdo z rodičů bude chtít vystavit své dítě riziku, že pokud se v prvním kole nedostane na výběrovou školu, nemá prakticky v dalších kolech šanci. Místa budou jen na školách, o které není tak velký zájem, ať již z jakýchkoli důvodů.
Našim klientům jsme nabízeli v minulých letech vždy termín přijímacích zkoušek, který nekolidoval s termínem škol zřizovaných státem nebo kraji. V pondělí na státní, ve středu k nám. Uchazeč úspěšný na obou školách si mohl vybrat. Pokud neuspěl ani na jedné škole, bylo ještě kolo druhé. Tak jsme chtěli postupovat i v příštím přijímacím řízení. Dnes je situace jiná. Žák si podává na základní škole pouze jednu přihlášku a pouze na jednu školu. Bude-li na tuto školu přijat, nemůže se již hlásit na školu jinou. Nebude-li přijat, musí doufat, že na něj zbude ještě na nějaké "slušné" škole místo. Přihlášku na druhé a event. další kolo přijímacích zkoušek již neposkytuje a ani nepotvrzuje základní škola, ale žák si ji obstará přímo na střední škole, o kterou by měl zájem (jsou-li tam ale volná místa!?) nebo ji stáhne z internetu a podává ji řediteli dotyčné školy. Ředitel školy u všech škol zřizovaných státem nebo kraji smí vyhlásit druhé kolo přijímacích zkoušek až po zákonné lhůtě na odeslání rozhodnutí o nepřijetí a lhůtě na odvolání, kdy odvolacím místem je krajský úřad. Dovedu se vžít do situace rodičů a dětí, aby téměř měsíc čekali, jak to všechno dopadne a co bude dál. Nejistota, nervozita, stres...To měli na mysli autoři zákona!?
I naše škola bude muset ctít literu zákona a vyhlásí 1. kolo přijímacích zkoušek na den 18.dubna 2005, ač se nám z duše protiví vystavovat rodiče a jejich děti zmíněné konfrontaci. Nicméně chceme nabídnout našim potencionálním klientům přívětivější stránku přijímacího řízení podle nového zákona, a to druhé kolo přijímacích zkoušek v termínu, ve kterém jsme je chtěli udělat původně, tj. hned ve středu 20.dubna 2004. Správní řád a lhůty pro odvolání a tedy i závazný termín pro konání druhého a dalšího kola se na školy zřizované jiným subjektem než je stát či kraj nevztahují. To je určitě příjemná zpráva, která potěší především zájemce o gymnaziální studium. Světýlko na konci tunelu, který postavil nový školský zákon a lemuje listopadová nejistota.